Så kan nyhetsbrevet stärka ditt varumärke

1324-1

Det finns så många olika sätt att nå ut till dina kunder. Många satsar idag hårt på sociala nätverk, vilket har visat sig fungera mycket bra. Men det är samtidigt viktigt att inte glömma bort andra metoder, som faktiskt kan vara minst lika effektiva om inte mer. Nyhetsbrev kan vara ett utmärkt sätt att stärka ditt varumärke. Om det görs på rätt sätt. Annars kan det lätt ha motsatt verkan.

Nu är det inte alla som är experter på marknadsföring. Du startade upp ditt företag för att du var bra på något eller hade ett visst intresse. Men i många mindre företag är chefen en person som gör det mesta. Marknadsföring, ekonomi, VD och kanske också städare. Med andra ord är det viktigt att lära sig hur saker och ting fungerar. För du måste lansera ditt varumärke så det blir starkt och säljande.

Bra kontakt med klientelet

För att klara av allting krävs det hjälp och kunskap. Många firmor har idag specialiserat sig på olika delar av ett företags drift. Du har ekonomiskt inriktade bolag, IT-experter, och så vidare. Det är därför helt naturligt att du ska vända dig till någon som vet vad de håller på med också när det kommer till marknadsföring. mailRelate är företaget för dig som vill kunna kommunicera väl med dina kunder.

En väl beprövad metod är nyhetsbrev. Information som du skickar ut med jämna mellanrum till dina kunder, samt de du önskar ska bli en del av ditt klientel. För att du ska lyckas med detta måste de vara utformade på ett särskilt sätt. Det är inte bara att skriva ner något och skicka ut det till massorna. Här har du en bra metod för att stärka ditt varumärke och verkligen bygga upp ditt företag. Det finns bra verktyg för att skapa nyhetsbrev.

Utnyttja de möjligheter som finns

När det kommer till marknadsföring så finns det flera vägar du kan gå. Annonser är ett gammalt beprövat sätt. Det sägs att de gamla egypterna skrev dem på papyrus, medan i det antika Pompeji använde de väggarna till att annonsera sina varor. Helt klart är det något som fungerar, eftersom de flesta företag fortfarande använder sig av dem.

1324-2

Men världen har utvecklats en hel del och i dag är internet det mest använda mediet. Så även om principerna bakom marknadsföringen förblir de samma så har tekniken ändrat sig. Därför har alla nytta av att ta del av nyhetsbrev. Läs mer i denna artikel i Dagens Industri. Det här är något som faktiskt funnits en tid nu. Fortfarande så har det tyngd i ett företags marknadsföring. I alla fall om det görs på ett korrekt sätt. Du kan nå ut till många personer med bara några klick på datorn. Så gott som alla har e-post och de flesta kontrollera sin mejl flera gånger dagligen. Därför kommer du snabbt att komma fram. Hemligheten ligger i utformning och innehåll, för du måste ju få dem att läsa ditt brev också.

Hur du skapar ett bra nyhetsbrev

Till att börja med så måste du ha ett bra innehåll. Det inkluderar mer än bara röda priser och andra rabatter. De har också sin plats, men kunderna förtjänar bättre. Kom ihåg att det handlar om en kommunikation som du vill upprätthålla. De har visat ett visst intresse och du ska bygga på det. Dagens PS rapporterar här om hur nyhetsbrevet kan stärka ditt varumärke.

Det finns bra hjälp att tillgå för att skapa ett riktigt intressant och effektivt nyhetsbrev. Dels har du de firmor som bara jobbar med denna form av marknadsföring, och som är experter. Men det finns även verktyg som du kan använda själv. Mallar som ger dig det där lilla extra. De har utformats av folk som vet vad de sysslar med. Allt du gör är att fylla i dina uppgifter.

Vanligtvis så är det bäst att inte ha allt för mycket innehåll i ett och samma mejl. Du har flera tillfällen att skicka ut information och erbjudanden. Det är ungefär som när du vattnar blommor. De mår bäst om de får lite lagom vatten med jämna mellanrum istället för en stor rotblöta en gång om året.

Fånga kundens uppmärksamhet

Det här är lättare sagt än gjort. Men eftersom det har visat sig vara ett bra verktyg är det värt ansträngningen. Folk läser nyhetsbrev, men du måste fånga deras uppmärksamhet snabbt. Gärna redan i rubriken, eller i alla fall i det första stycket. Både typen av bokstäver och färgerna du använder kan vara av vikt i det här steget.

Helt klart så beror det lite på vilket förhållande du har till dina klienter. Har de skrivit upp sig för nyhetsbrev om något som de är intresserade av så är det lättare att nå ut till dem. Men ibland är det ett mer allmänt intresse, de har kanske lämnat sin e-postadress i en butik eller på någon sajt. Då brukar det vara bäst att vara lite försiktigare med hur ofta du skriver och vad.

Planera din marknadsföring

Oavsett vilka metoder du använder så är det alltid bra att ha en plan. Dels ett långsiktigt mål som du vill nå fram till. Men också mindre delmål som hjälper dig se att du är på rätt väg. Nyhetsbrev är bara en del av det stora hela, och de måste passa ihop med resten av de tilltag du väljer. Ett bra nyhetsbrev kan stärka ditt varumärke och göra dig till en starkare konkurrent.