Läs mer om POS-applikationer här

1521-1

Alla butiker tycker om när det är fullt av kunder. Ju mer de säljer desto bättre, och de lägger ner stora pengar på att marknadsföra sig och locka in nya klienter. Samtidigt gäller det att kunna ta hand om en större skara personer som alla vill handla på samma gång. Om köerna blir allt för långa och folk får vänta kan dina ansträngningar faktiskt få motsatt verkan. Dagens shoppare har inte så stort tålamod, och du måste göra dem nöjda så snabbt som möjligt.

Det finns flera sätt att ge kunderna en god upplevelse. Ibland kan det vara bäst att ha färre personal ute på golvet och satsa på att ha alla kassor öppna. Men även då kan det ta tid om du har en kampanj eller speciell rea. Även om du inte har en massa kunder på en och samma gång så vill måste det gå snabbt att slå in priserna och ta betalt. Konkurrensen är hård och ingen har råd att ta sina kunder för givet. Ge därför personalen det de behöver för att ta hand om klienterna. En bra start kan vara ett ordentligt POS-system.

Komma igång med affärerna

Det är spännande att driva en verksamhet. För många är det en dröm som uppfylls. Men det är hårt arbete, speciellt i början. När väl butiken fungerar som den ska måste du hela tiden se till att uppdatera och förbättra dina tjänster. Allt detta är naturligtvis väl värt ansträngningen, och även de resurser du investerar i det. För när kunderna lämnar din butik och är nöjda så har du lyckats. Det finns riktigt bra POS datorer du kan lita på.

Förutom kvalitet av produkterna så är kunder kräsna och vill bli behandlade väl. Om personalen är artig och tillmötesgående så ger hela butiken ett bättre intryck. Det samma gäller tekniska arrangemang. En kund vill veta vad sakerna kostar. I lite exklusivare butiker kanske prislappen inte ska vara synlig, men i de flesta andra omständigheter så ska det vara lätt att känna till priset. Något annat som kunderna ser på är hur smidigt det går när de väl har bestämt sig.

1521-2

Det spelar ingen roll om det är en liten matbutik eller en stor klädeskedja. Som kund vet du vad du kan förvänta dig. Många betalar gärna lite mer i de mindre kvartersbutikerna bara för att det är så lättvindigt att köpa det de vill ha. Kassaregister är nödvändiga för att företaget ska fungera optimalt. I svunna tider skrevs allting ner för hand, och det fungerade bra på den tiden. Idag är det datorer och snabba tag som gäller. Alla har bråttom av en eller annan anledning. Eller så vill de helt enkelt inte använda sin dyrbara tid till att stå i kö och betala.

Klara sig i konkurrensen

Det kostar en slant att investera i ett bra POS-system. Men precis som allting annat du köper till ditt företag så handlar det om en långsiktig planering. Du måste göra vissa val och sedan följa upp. Det är helt onödigt att lägga ner pengar på något som inte fungerar eller som inte är värd sin vikt i guld. Lite som att sätta in en dyr annons i Mat&Vin eller liknande tidning om du säljer borrmaskiner och skruvar. Du kanske får in en eller annan order men chanserna är inte direkt stora. Använd dina surt förtjänade resurser där de kan göra som mest nytta.

Vilket skulle kunna vara en modern kassamaskin eller POS. En del kan kopplas till andra system som mäter hur stort ditt lager är. De kan kombinera försäljningen med hur mycket som egentligen brukas. Det har visat sig vara en riktigt bra teknik i branscher som traditionella har stort svinn. Dagens Handel skriver här mer om POS-tekniken. Om du kan spara in pengar genom att skaffa dig ett liknande system så har det snart betalat av sig. Flera gånger om eftersom ett liknande system kan användas bra länge. Det räcker med att uppdatera det med jämna mellanrum, vilket inte alls kostar lika mycket som att köpa nytt.

1521-3

Vad du kan erbjuda dina kunder

Teknologin går stadigt framåt, och det finns flera härliga saker som en företagare kan se lite närmare på. De flesta använder säkert inte en bråkdel av allt det som finns på marknaden. Kanske för att de inte känner till det, men också för att det är en fråga om att investera med eftertanke. Ibland kan det emellertid göra stor skillnad.

Det är inte ovanligt inom vissa branscher att jobba på mer än ett ställe. De hyr stol av olika salonger eller barer, för att sedan ta emot kunder på dessa ställen. Då kan det vara smart att skaffa en bärbara POS så att du alltid kan ta betalt på det sätt som kunden önskar. Andra, större butiker har använt dessa när det är allt för långa köer. Då går de anställda runt bland folk och tar betalt, utan att de ens behöver komma fram till kassan.

Det bara visar att du måste vara smart för att lyckas. Dels ska du tjäna pengar, men du måste också ha rätt utrustning. CIO Sweden skriver nu mer om POS-applikationer. Försök hålla dig uppdaterad så du vet vad som finns. Du kanske inte vill skaffa allt med en gång, men det ger dig en tanke om hur du kan arbeta och gå vidare.

Vad är egentligen en POS?

Det pratas mycket om POS och hur bra de är, men vad står egentligen förkortningen för? Den kommer från engelskan, naturligtvis, och betyder Point of Sale. Med andra ord, där du betalar. Det kan alltså vara en kassaapparat, vilket ju är den enklaste varianten av en POS. Men idag är det vanligare med lite mer avancerade ställen för att betala. Ett system som kan kopplas samman med lagret och butiken, där priserna ligger inne så du inte behöver ha allting i huvudet.

Med moderna system behövs det inga prislappar, i alla fall inte på varorna. De flesta sätter en lapp på hyllan, som en service för kunderna. Men själva varan har bara en streckkod som läses av i kassan. Detta gör att allting går så mycket snabbare och minskar även risken för felslagning. Och det är ju ett liknande system som de flesta är vana vid idag. Det är så gott som ingen som slår in priserna själv, utan alla har någon form av datoriserad POS.

När du ändrar på priserna så är det bara att lägga in dem i systemet. Koden uppdateras automatiskt och betalningen går smidigt. Med de en modern POS kan kunderna också betala på olika sätt. Kontanter, swish och kort, det är bara att välja. Detta är något som de flesta klienter uppskattar. De är inte tvungna att tänka efter innan de går och handlar, för på något sätt kan de alltid betala.

Det framgångsrika företaget

En verksamhet ska gå framåt för annars är det lätt att halka efter. För att kunna göra det måste du värna om dina kunder på alla sätt och vis. De ska trivas i din butik, känna sig välkomna och omhändertagna. Om det är enkelt för dem att hitta det de vill ha och köpa det ökar chansen att de kommer tillbaka. Eller sprider ordet om att din butik är cool. Med en modern POS och bra personal har du kommit långt på vägen.