Att tänka på vid första dagen på jobbet!

Alla har varit ny på jobbet någon gång, men det är inte en situation som man direkt brukar vara van vid. Därför är det absolut inte konstigt att kanske vara pirrig, fundersam och till och med lite nervös. Man vill göra ett gott intryck, visa vad man går för, samtidigt som man faktiskt inte har en aning om hur rutinerna eller arbetssättet fungerar i praktiken hos den nya arbetsgivaren. Allt det där kommer med tiden, men det finns några generella tips som kan vara bra att tänka på de första dagarna på ett nytt jobb.

  • Tänk på att kommadream-job-940x626 i tid! Att vara i tid sin första dag visar att man är noggrann och tar det nya jobbet på allvar. Tänk på att även vara presentabel. När man sedan jobbat ett tag och kommit in i rutinerna är det lättare att veta vad som är okej på jobbet. Kanske gäller flexibla tider och en mer avslappnad klädsel. Men i början har man faktiskt ingen aning, så att vara punktlig och presentabel är därför en god idé. Det skapar som sagt ett gott intryck.
  • Var inte för ivrig. Självfallet ska man vara glad och stolt över att man lyckats få jobbet, men att vara för självsäker och försöka imponera på de nya kollegorna brukar inte vara uppskattat. Du ska komma med idéer och tankar, men försök också att lyssna in, förstå stämningen på kontoret och hur det fungerar internt. Att vara påträngande skapar inte ett gott intryck och om man ska vara ärlig så har man inte precis alla svar rakt av när man är ny på jobbet.
  • Våga ställa frågor! Är det något man inte förstår, eller om man fått en uppgift som inte ser ut att bli klar, våga fråga om hjälp. När man är ny så är det ingen som förväntar sig att man redan ska veta allt. Med tiden lär man sig mer och mer, och vips så finns det en annan ny person som man helt plötslig kan hjälpa.
  • Ha ett block för anteckningar. Det behöver inte vara anteckningar om hur du genomför arbetet utan kanske för att komma ihåg namn, uttryck som används internt eller kunder. Man kan även anteckna regler eller rutiner som finns på arbetsplatsen, så att man inte går emot dessa.
  • Säg att du kan hjälpa till! Alla nya kollegor har redan specifika uppgifter som de jobbar med och är man ny så är oftast inte arbetsbördan lika hög. Ännu. Varför inte erbjuda hjälp och på så sätt även lära sig mer om arbetet och om sina kollegor. Det mottas alltid väl!

Leave a Reply